İNTERPOL ARAMASI VE KIRMIZI BÜLTEN KALDIRMA (2025)
İNTERPOL araması kaldırma ve kırmızı bülten kaldırma işlemleri INTERPOL kurumuna resmi bir başvuru ile yapılmaktadır. İNTERPOL uluslararası seviyede suçların önlenmesi, herhangi bir devletin iç hukuku nedeniyle aranan suçluların izlenmesi, yakalanması, tutuklanması ve iade edilinceye kadar devam eden işlemlerin yürütülmesi, uluslararası polis işbirliğinin sağlanması amacıyla kurulmuştur. Bir kişinin İnterpol tarafından aranması gittiği her ülkede aranıyor olması anlamına gelmektedir. İnterpol, herhangi bir devletin iç hukuku sebebiyle aranan kişilerin ilgili ülkeye iadesi hususunda köprü vazifesi görmektedir. Uygulamada İnterpol köprü vazifesi görmesi nedeniyle iletişim ağı hızlı ve güvenli şekilde kurulmakta olup veri tabanları ve yayımladığı bültenler ile ülkelerin yargılama mercilerine kolaylık sağlamaktadır.
- İNTERPOL TARAFINDAN YAYIMLANAN BÜLTEN ÇEŞİTLERİ
- İNTERPOL ARAMASI NASIL KALDIRILIR?
- İNTERPOL ARAMASI HANGİ DURUMLARDA KALDIRILIR?
- İNTERPOL ARAMASI KALDIRMA İŞLEMİ BAKIMINDAN SIKÇA SORULAN SORULAR:
- İnterpol Aramasının Kaldırılması Ve İnterpol Kaydının Silinmesi Ne Kadar Sürmektedir?
- İnterpol Araması Kaldırılması Sonrası Seyahat Edebilir Miyim?
- İnterpol Arama Kararının Kaldırılması Başvurusunu Bulunduğum Ülke İçerisinde Yapabilir Miyim?
- İnterpol Aramasının Kaldırılmasının Hukuki Sonuçları Nelerdir?
- İnterpol Kırmızı Bülten Kaldırma İşlemi Nasıl Yapılır?
- İran Vatandaşı Kırmızı Bülteni Nasıl Kalkar ?
- İnterpol Avukatı Ne Yapar ?
İNTERPOL TARAFINDAN YAYIMLANAN BÜLTEN ÇEŞİTLERİ
İnterpol tarafından yayımlanan 7 çeşit bülten bulunmaktadır:
Kırmızı Bülten: İnterpol üyesi ülkeleri taleplerine istinaden bir şüpheli yahut sanığın iadesi maksadıyla ilgili kişinin aranması ve görüldüğü yerde yakalanmasına yarayan en temel bülten türüdür. İnterpol bu bülten ile şüpheli yahut sanığa ait kimlik bilgileri, fotoğraf görselleri, parmak izi, suçun türü vb. bilgileri üye ülkeler ile paylaşarak iade prosedürünü hızlandırmayı amaçlamaktadır.
Mavi Bülten: Bu bülten türü ile kişilerin kimlik bilgilerinin kayıt edilerek tespit aşamasına geçilmesine yardımcı olmak ve suç faaliyetleri hakkında bilgi toplamak amaçlanmıştır.
Yeşil Bülten: Bu bülten, geçmişte suç işlemiş veya suç işlemeye meyilli kişiler hakkında bilgi sağlayarak uyarı niteliğindedir.
Sarı Bülten: Kayıp kişilerin ve özellikle kayıp çocukların bulunması ve kimliklerinin tespit edilmesi için kullanılan bir bülten türüdür.
Turuncu Bülten: Silahlar, bombalı paketler ve diğer tehlikeli maddelerle ilgili ciddi güvenlik tehditlerine karşı ülkeleri uyarmak amacıyla kullanılan bir bülten türüdür.
Siyah Bülten: Ölü olarak bulunan kişilerin kimliklerinin tespit edilmesine yardımcı olmak amacıyla kullanılır.
Mor Bülten: Belirli suçların işleyişi, örgütlenme biçimleri ve benzeri bilgiler hakkında ülkeleri bilgilendirerek bu tür suçlara karşı önlemler alınmasına yardımcı olan bir bültendir.
İNTERPOL ARAMASI NASIL KALDIRILIR?
İnterpol aramasını kaldırmak için öncelikle kişinin hangi ülkenin iç mevzuatına istinaden İnterpol’e bildirim yapıldığını, ilgili ceza dosyasının mevcut durumunu teyit etmek gerekir. İlgili kişinin başvuru şartlarını sağlaması halinde öncelikle İnterpol’e başvuru yapılır. Başvuru bizzat ilgili tarafından yahut bu konuda vekaletname verdiği avukat tarafından yapılır. Önemle belirtmek gerekir ki; başvurudan netice alınabilmesi için uluslararası hukuk mevzuatına hakim, İnterpol aramasının kaldırılması konusunda tecrübeli bir avukatla çalışmak önem arz etmektedir.
İnterpol’e başvuru formu eksiksiz doldurularak ve olay izahatını içeren dilekçe ile başvuru yapılır. Bu başvuruya kişinin pasaport tercümeleri, adli sicil kayıtları, mahkeme kararları, ilgili ülkenin iç mevzuatına ilişkin belgeler, varsa kesinleşme şerhleri de eklenerek başvuru yapılır. Başvurular İngilizce, Fransızca, Arapça ve İspanyolca olmak üzere 4 dilde kabul edilmektedir. Komisyon, talepleri yalnızca yazılı beyanlara ve belgelere dayanarak değerlendirir.
Başvurunun İnterpol’e ulaşmasını takiben İnterpol öncelikle Komisyon Kurallarına istinaden değerlendirme yaparak talebin kabul edilir olduğuna ilişkin bir ilgiliye veyahut avukatına bilgilendirme yapar. Bu bilgilendirme INTERPOL Dosyalarının Kontrol Komisyonu (CCF) tarafından yapılmaktadır. INTERPOL Dosyalarının Kontrol Komisyonu (CCF), başvuruya ilişkin bir referans numarası belirlemek suretiyle yazışmaların ilgili referans numarası ile yapılmasını talep eder. Başvurucunun iddialarını değerlendirmeden önce, İnterpol başvurucu ya da vekiline ceza yargılamasının yürütüldüğü devlete müzekkere yazarak başvurucu hakkındaki belgelerin iletilmesini isteyebilir. Ancak bu talebi, başvurucunun ya da vekilinin onay vermesine bağlıdır.
İnterpol aramasının kaldırılması ve İnterpol kaydının silinmesi için yapılan başvurunun İnterpol tarafından kabul edilmesini takiben İnterpol’ün ilgili Komisyon’u başvurucuya ya da avukatına, itirazın görüşüleceği oturumun sayı numarasını ve tarihlerini iletir. İlgili günde Komisyon bir araya gelerek İnterpol kaydının silinmesi ve İnterpol aramasının kaldırılması üzerine değerlendirmeler yapar. Başvurucu vekilinin tüm talepleri ve delilleri bu Komisyon’da Komisyon Tüzüğü esas alınarak değerlendirilir. Bu sebeple başvurucunun ya da vekilinin Komisyon Tüzüğü’nün hangi maddelerinin ihlal edildiği hususunun açıkça beyan etmesi gereklidir.
Komisyon görüşmelerinin tamamlanmasını takiben İnterpol başvurucuya ya da avukatına İnterpol kaydının silindiğine ve İnterpol aramasının kaldırıldığına ilişkin bilgi verir. Karar, İnterpol Genel Sekreterliğine iletilir. KVKK gereği başvurucunun dosyaları İnterpol kayıtlarından tümü ile silinir. Bu aşamadan sonra başvurucu hakkında INTERPOL kanalları aracılığıyla tüm uluslararası polis teşkilatlarıyla işbirliği yapılamaz. Ayrıca İnterpol kaydının silinmesi ve İnterpol aramasının kaldırılmasını takiben İnterpol, üye ülkelerde bulunan tüm birimlerine ulusal veri tabanlarını güncellemesi hususunda bilgilendirmektedir.
Kırmızı Bülten Kararına Konu Edilebilecek Suçlar
Interpol tarafından kırmızı bülten kararları genellikle aşağıdaki suçlar için verilir:
Terörizm: Terör örgütlerine üye olmak, terör eylemi planlamak veya gerçekleştirmek.
İnsan Kaçakçılığı: İnsan ticareti ve göçmen kaçakçılığı.
Uyuşturucu Kaçakçılığı: Uluslararası uyuşturucu ticareti ve bu ticaretle bağlantılı suçlar.
Organize Suçlar: Mafya örgütleri, çete faaliyetleri ve uluslararası suç örgütlerinin işledikleri suçlar.
Silah Kaçakçılığı: Uluslararası silah ticareti ile ilgili suçlar.
Siber Suçlar: Bilgisayar sistemlerine yönelik saldırılar, veri hırsızlığı, kimlik dolandırıcılığı gibi suçlar.
Finansal Suçlar: Kara para aklama, yolsuzluk, büyük çaplı dolandırıcılık ve vergi kaçakçılığı.
Hürriyetten Yoksun Kılma ve Kasten İnsan Öldürme: İnsan öldürme, hürriyetten yoksun kılma, zorla alıkoyma gibi ağır ceza gerektiren suçlar.
Bu suçlar, İnterpol’ün yetki alanına giren ve uluslararası hukuk düzenlemeleri gereği ülkeler arası iş birliği ile soruşturulması gereken suçlardır. Interpol, bu suçlar karşısında kırmızı bülten çıkarma yetkisine sahip olup, bu süreç uluslararası adli iş birliğinin bir parçasıdır.
Kırmızı Bülten Kararına Konu Edilemeyecek Suçlar
Interpol’ün kırmızı bülten çıkarma yetkisi belirli suçlarla sınırlıdır. Bazı suçlar ve durumlar için kırmızı bülten kararı çıkarılamaz. İşte kırmızı bülten çıkarılamayacak başlıca suçlar ve durumlar:
1. Siyasi Suçlar: Interpol’ün temel ilkelerinden biri, üye devletler arasında siyasi suçlara karışmamak ve siyasi gerekçelerle bülten talebinde bulunulmamasıdır. Bu kapsamda:
Siyasi eylemler: Siyasi muhaliflik, protestolar, gösteriler veya seçimle ilgili faaliyetler nedeniyle bir kişi hakkında kırmızı bülten çıkarılamaz.
Devlet karşıtı suçlamalar: Bir devletin yönetimine veya politikalarına karşı yapılan siyasi faaliyetler neticesinde kırmızı bülten talep edilmesi mümkün değildir.
2. Askeri Suçlar : Bir devletin askeri yasalarına aykırı eylemler ya da askeri mahkemelerce yargılanmayı gerektiren suçlar için kırmızı bülten çıkarılamaz. Bu suçlar genellikle askeri disiplinsizlik, firar, Askeri mahkeme kararlarına itaatsizlik gibi konuları kapsar.
Interpol, bu suçlar için bir kişinin yakalanmasını talep edemez çünkü bu suçlar, uluslararası düzeyde hukuki iş birliğini gerektiren suçlar olarak değerlendirilmez.
3. Aile Hukuku ve Özel Hukuk Uyuşmazlıkları : Aile hukuku kapsamında yaşanan anlaşmazlıklar veya özel hukuk uyuşmazlıkları kırmızı bülten konusu olamaz. Örnek olarak:
Boşanma davaları,
Velayet uyuşmazlıkları,
Nafaka anlaşmazlıkları,
Mal paylaşımı gibi özel hukuk konularında kırmızı bülten çıkarılması mümkün değildir.
Bu gibi anlaşmazlıklar, cezai bir boyut taşımadığı için uluslararası bir yakalama talebi kapsamına girmez.
4. Basit Suçlar ve Hafif Kabahatler : Interpol kırmızı bülten çıkarmak için ciddi ceza gerektiren suçları esas alır. Dolayısıyla hafif suçlar ve kabahatler için bülten çıkarılamaz. Bunlara örnek olarak:
Trafik ihlalleri,
Küçük çaplı hırsızlıklar,
Küçük bedelli dolandırıcılıklar,
İdari para cezaları gerektiren eylemler sayılabilir.
Bu tür hafif suçlar, genellikle bir kişinin iadesini gerektirecek düzeyde ciddi kabul edilmez.
5. İfade Özgürlüğü ve Medya Faaliyetleri : Gazetecilik faaliyetleri, basın özgürlüğü kapsamında yapılan haberler veya düşünce özgürlüğü çerçevesinde ifade edilen görüşler nedeniyle bir kişi hakkında kırmızı bülten çıkarılamaz. Özellikle gazetecilik faaliyetleri, Sosyal medya paylaşımları, Düşünce açıklamaları gibi durumlar kırmızı bülten kapsamı dışındadır.
6. İnsan Hakları İhlalleri ile İlgili Suçlamalar : Eğer kırmızı bülten talebine konu olan suçlamalar, bir kişinin insan haklarını ihlal etmek amacıyla yapıldığına dair kanıt varsa, Interpol bu bülteni reddedebilir. Bu tür durumlar şunları içerir:
Adil yargılanma hakkının ihlali,
İşkence veya kötü muamele göreceği endişesi,
Suçun siyasi amaçlı olduğu yönündeki güçlü kanıtlar.
Interpol, insan hakları ihlallerini önlemek adına bu tür talepleri titizlikle inceler ve hukuki süreçlerin adil bir şekilde yürütülmesini sağlama amacı güder.
İNTERPOL ARAMASI HANGİ DURUMLARDA KALDIRILIR?
Bir Interpol avukatının, müvekkilinin kırmızı bültenle arandığı durumlarda bu aramanın kaldırılması için başvurabileceği birkaç hukuki yol bulunmaktadır. Bunlar genellikle, aramanın hukuka uygun olup olmadığının ve Interpol kurallarına aykırılık içerip içermediğinin sorgulanması etrafında şekillenir. İşte bu durumların başlıcaları:
1-Hukuka Aykırı Kırmızı Bülten Talepleri : Kırmızı bültenin kaldırılması taleplerinin en yaygın sebeplerinden biri, bültenin hukuka aykırı bir şekilde düzenlenmiş olmasıdır. Bu durum genellikle, talep edilen suçun Interpol’ün yetki alanına girmediği, suçun siyasi, askeri, dini veya ırksal nitelikte olduğu iddiaları ile gündeme gelir. Interpol’ün anayasası gereği, bu tür suçlarla ilgili taleplerin dikkate alınmaması gerekmektedir. Interpol avukatı, müvekkilinin suçlanma gerekçesinin bu kapsamda olup olmadığını inceleyerek, başvuruda bulunabilir.
2-Adil Yargılanma Hakkının İhlali : Kırmızı bülten talepleri her zaman hukuka uygun süreçlere dayanmamış olabilir. Eğer müvekkilin, aranma nedeni olan suçla ilgili olarak adil yargılanma hakkı ihlal edildiyse, yani kişi hakkında bağımsız ve tarafsız bir mahkemede adil bir şekilde yargılama yapılmamışsa ya da yapılmayacaksa, bu durum Interpol’e itiraz gerekçesi olabilir. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin (AİHS) 6. maddesi gibi uluslararası sözleşmeler, adil yargılanma hakkını güvence altına alır ve Interpol de bu standartlara aykırı talepleri reddedebilir.
3- Zamanaşımı ve Hukuki Dayanak Eksikliği : Bazı durumlarda, kırmızı bülten talepleri zamanaşımına uğramış suçlar ya da hukuki dayanağı olmayan suçlamalarla ilgili olabilir. Örneğin, belirli bir sürenin geçmiş olması nedeniyle kovuşturma yetkisinin ortadan kalkmış olması veya suçun işlenmediğine dair yeterli delil bulunmaması gibi durumlar, Interpol avukatının aramanın kaldırılması için başvuruda bulunabileceği diğer önemli hukuki gerekçeler arasındadır.
4-Siyasi Nitelikli Suçlamalar : Interpol Anayasası’nın 3. maddesi, siyasi, askeri, dini ya da ırksal nitelikli suçlamalarla ilgili taleplerin dikkate alınmamasını öngörmektedir. Bu nedenle, bir kişinin kırmızı bültenle aranmasına neden olan suçun siyasi amaçlı bir kovuşturma veya cezalandırma aracı olarak kullanıldığı durumlarda, bu talebin iptali mümkündür. Bir Interpol avukatı, müvekkilinin siyasi bir kovuşturmanın mağduru olduğunu kanıtlayarak aramanın kaldırılması için başvuruda bulunabilir.
5-İltica Durumu ve Uluslararası Koruma : Eğer kişi, aranma süreci boyunca bir başka ülkeden iltica hakkı kazanmış veya uluslararası koruma altına alınmışsa, bu durum Interpol tarafından göz önünde bulundurulabilir. Uluslararası koruma statüsündeki bir kişi hakkında kırmızı bülten çıkarılması, hem ulusal hem de uluslararası hukuka aykırı olabilir. Bu nedenle, Interpol avukatı, müvekkilinin iltica ya da koruma statüsünü kullanarak aramanın kaldırılmasını talep edebilir.
İNTERPOL ARAMASI KALDIRMA İŞLEMİ BAKIMINDAN SIKÇA SORULAN SORULAR:
İnterpol Aramasının Kaldırılması Ve İnterpol Kaydının Silinmesi Ne Kadar Sürmektedir?
Başvurunun usulüne uygun ve eksiksiz şekilde yapılmasını takiben ortalama 1 ay içerisinde İnterpol tarafından talep kabul edilir ve değerlendirmeye alır. Başvurunun değerlendirilmesi ve Komisyon görüşmelerinin tamamlanması ortalama 8 ay sürmektedir.
İnterpol Araması Kaldırılması Sonrası Seyahat Edebilir Miyim?
İnterpol kaydının silinmesi ve İnterpol aramasının kaldırılmasını takiben ilgili kişinin adres kaydı dahi yaptırmadan seyahat etmesi mümkündür. Ancak şu hususu önemle belirtmek isteriz; İnterpol kaydının silinmesi ve İnterpol aramasının kaldırılması kişinin iç hukuktaki yargılama sürecinde beraat kararı verildiği veyahut suçsuz bulunduğu anlamına gelmemektedir. Örneğin, İran’da geçirdiği yargılama sebebiyle İnterpol’den kırmızı bültenle aranan kişinin İnterpol aramasının kaldırıldığı ve interpol kaydının silindiği varsayımında Türkiye’ye girişinde herhangi bir sakınca yoktur, ancak ceza yargılaması sebebiyle İran’da verilen arama kararı icra edilebilecektir.
İnterpol Arama Kararının Kaldırılması Başvurusunu Bulunduğum Ülke İçerisinde Yapabilir Miyim?
İnterpol başvuruları vekalet ile ya da şahsen bulunduğunuz ülke içerisinden yapılabilmektedir. Ancak her halükarda başvuru makamı İnterpol Dosyalarının Kontrol Komisyonu (CCF) ‘dur. INTERPOL Dosyalarının Kontrol Komisyonu güncel adresi 200 quai Charles de Gaulle, 69006 Lyon,/ Fransa’dır.
İnterpol Aramasının Kaldırılmasının Hukuki Sonuçları Nelerdir?
İnterpol kaydı silinen ve İnterpol araması kaldırılan kişi hakkında artık INTERPOL kanalları aracılığıyla uluslararası polis teşkilatlarıyla işbirliği yapılamaz. Ayrıca İnterpol kaydının silinmesi ve İnterpol aramasının kaldırılmasını takiben İnterpol, üye ülkelerde bulunan tüm birimlerine ulusal veri tabanlarını güncellemesi hususunda bilgilendirmektedir. Ancak şu hususu önemle belirtmek isteriz, İnterpol kaydının silinmesi ile kişinin yalnızca INTERPOL Bilgi Sistemindeki verileri silinmektedir. İnterpol bir yargılama merci değildir. INTERPOL kayıtlarının silinmesi veyahut arama kaydının silinmesini aşan her işlem için ilgili ulusal makamlarla temasa geçilmelidir.
İnterpol Kırmızı Bülten Kaldırma İşlemi Nasıl Yapılır?
İnterpol kırmızı bülten kaldırma işlemi için İNTERPOL merkezine yazılı başvuru yapılması ve sürecin takip edilmesi gerekir.
İran Vatandaşı Kırmızı Bülteni Nasıl Kalkar ?
Uygulamada İran devleti tarafından yargılama yapılmaksızın İran vatandaşları hakkında kırmızı bülten çıkarıldığı, kişinin üye ülkelerin birinde yakalanması halinde ise İran Devletinin gerek üye ülkelere gerekse de İnterpol’e yargılamalarla ilgili bilgi vermediğine sıkça denk gelinmektedir. Bu durumda süreç uzatmakta ve gıyabında yargılanarak ceza alan İran vatandaşı kişi ciddi zorluklar yaşamaktadır. Hakkında kırmızı bülten çıkarılan İran vatandaşının bu süreci bilen bir kırmızı bülten avukatıyla çalışması önemlidir. Türkiye’de hakkında tahdit kodu konulan yabancılar ” N-99 interpol tahdit kodu “isimli makalemizi okuyabilirsiniz.
İnterpol Avukatı Ne Yapar ?
İnterpol kırmızı bülten kaldırma başvurularında avukatla temsilin mümkün olduğunu belirtmiştik. İnterpol’ün bir yargılama mekanizması olmaması, genel merkezinin Fransa’da olması, Türkçe dili dışında hizmet vermesi, sürecin aşırı detaylı olması sebepleriyle deneyimli bir interpol avukatından destek almak başvurunun başarılı ve kısa sürede sonuçlanmasını sağlayacaktır.